wellcome

مینی تراش چیست؟ اجزای تشکیل دهنده ی آن

به منظور ماشینکاری قطعات و انتخاب دستگاه مناسب باید در ابتدا به ساختار حرکتی قطعه و یا ابزار بنگریم. تحلیل اینکه برای ماشینکاری آن قطعه ی خاص نیاز به چرخش ابزار است و یا چرخش قطعه.

برای انتخاب تراش قطعاتی را درنظر بگیرید که دوران دارند یعنی قطعه باید حول محور خود به چرخش در آید و ابزار به صورت عمودی بر آن محور مماس شود. تراش های دستی معمولا دارای دو محور X عرضی و محور Z طولی میباشند. میزان حرکت این دو محور به ابعاد قطعه ، بستگی دارد .

در زمان خرید دستگاه به قطر قطعه ای که در صدد ماشینکاری آن هستید توجه کنید. ، دقت کنید که ابزار در جهت محور X تا چه قطری بر روی قطعه نیاز به حرکت دارد. در بسیاری از مواقع خریداران دستگاه تراش ، قطر کارگیر swing over bed را با قطر ماشینکاری turning diameter اشتباه میگیرند که این دو با یکدیگر متفاوت است. ( در مقاله ی راهنمای خرید تراش به این مطلب پرداخته شده است).

دستگاه های تراش منوال ( دستی )، در سایز ها و قطر های مختلفی ساخته می شوند و بسته به نوع نیاز صنعتگر قابل ارائه میباشند. در قطعات کوچک که قطر هایی در حدود 50 میلی متر تا 250 میلی متر دارند باید از دستگاه های تراش رومیزی و یا در اصطلاح مینی تراش استفاده کرد.

این نوع دستگاه های مینی تراش برای تولید قطعاتی با سختی کم هستند از قبیل ، تفلون ، پلاستیک ، آلومینیوم ، طلا ، مس و بسیاری دیگر چرا که ساختار گیربکس و نوع اسپیندل بر مبنای ماشینکاری قطعات سبک طراحی شده است.

بنابراین انتخاب متریال و تیراژ تولید از عوامل مهم در انتخاب دستگاه میباشد. دستگاه های مینی تراش در برخی مواقع شامل ست فرز کاری نیز میباشند یعنی به ترتیبی که یک کلگی فرز نیز به صورت عمودی بر روی بدنه نصب شده است و این قابلیت فرزکاری را نیز فراهم می آورد .

این دستگاه ها مانند دستگاه های بزرگتر باید شامل لینت (لونت) ثابت و متحرک ، بوش گلویی و مرغک باشند. به صورت سفارشی شرکت واردکننده میتواند گزینه ای مانند سنگ را نیز که به جای رنده بند نصب می شود ، تجهیز و خریداری کند و به همراه دستگاه به مشتری ارائه نماید.

دستگاه های مینی تراش با قطر 180 میلی متر گیربکس هایی از نوع اینورتر و یا دیمری هستند در نوع دیمری تغییرات ولتاژ سرعت را تغییر میدهد و به صورت تغذیه برق شهری و یا 220 ولت میباشند در موارد بزرگتر به دلیل گشتاور بیشتر و مکانیزم موتور مانند قطر های 250 میلی متر از برق سه فاز استفاده میکنند.

البته بر اساس فرکانس این نوع دستگاه ها از طریق تعویض موتور و یا نصب اینورتر نیز میتوانند به برق تک فاز تبدیل شوند . در موارد کوچک یعنی قطر های 180 میلی متر معمولا دنده های گیربکس از جنس پلاستیک طراحی شده است.

که این جای نگرانی نیست و طراحی این نوع دستگاه ها بر این مبنا است اگر دستگاهی با توان بالاتر مد نظر دارید باید به گزینه های سنگین تر رجوع کنید و این مورد نقص محسوب نمی شود.

دستگاه های مینی تراش در ایران در سایز های مختلفی هستند و به دلیل قیمت تمام شده پائین بسیاری از تامین کنندگان ابزار و ماشین ابزار اقدام به واردات این کالا نموده اند. به همین دلیل در زمان جستجوی این محصول با فراوانی زیادی روبروی میشوید که احیانا موجب سر در گمی شما خواهد شد.

در صنعت برای برش دادن قسمت های مختلف قطعات و ایجاد برش یا شیار در آن ها و ساخت قطعاتی مانند چرخ دنده ها، شفت ها، پیچ ها و سایر قطعه های مهم باید از دستگاه تراش استفاده کنند.

در واقع دستگاه تراش رومیزی یا مینی تراش یکی از رایج ترین ابزار در ساخت و تولید قطعات حیاتی سیستم ها و ماشین آلات صنعتی است که کار براده برداری و برش را با دقت و سرعت بالا انجام می دهد.
برای خرید یا کار با مینی تراش باید قبل از هر چیز اجزای تشکیل دهنده ی مینی تراش را به خوبی بشناسید و با عملکرد هرکدام آشنا شوید. در ادامه به بررسی اجزای سازنده ی مینی تراش و وظیفه ی هرکدام پرداخته شده که راهنمای خوبی برای کار با مینی تراش خواهد بود.

معرفی اجزای تشکیل دهنده ی مینی تراش

دستگاه تراش از لوازم تراشکاری، دارای اجزای مختلفی با ویژگی های متفاوت برای انجام سخت ترین و کم خطا ترین برشکاری ها استفاده می شود که اگر هریک از آن ها دچار مشکل شود در کل سیستم اختلال به وجود می آید و دستگاه به درستی کار نمی کند یا از کار می ایستد. در نگاه کلی به دستگاه شاهد دو بخش اصلی در آن هستیم. الکتروموتور دستگاه مینی تراش و قسمت ریلی یا بستر آن.
الکتروموتور در دستگاه مینی تراش برای راه اندازی دستگاه و ایجاد دور چرخش مناسب ضروری است و می تواند سه فاز یا تگ فاز باشد. در دستگاه های کوچک مثل مینی تراش های موجود در کارگاه های کوچک از دستگاه تراش با الکتروموتور تک فاز استفاده می شود و در کارگاه های صنعتی بزرگ دستگاه های تراش بزرگ با الکتروموتور سه فاز مورد استفاده قرار می گیرند.
قسمت ریلی دستگاه یا بستر مینی تراش نیز برای قرار دادن قطعه کارهای مختلف طراحی شده است که قطعه کارها برای برش خوردن در آن به صورت خطی و ریلی به حرکت در می آیند. جنس قسمت ریلی و بدنه ی دستگاه به دلیل قرار گرفتن قطعات سنگین مختلف و برشکاری روی آن ها می بایست استحکام بالایی داشته باشد به همین دلیل از آلیاژ فولادی چدن ساخته شده است.

در ادامه اجزای مختلف این دستگاه را با هم بررسی می کنیم:

سر دستگاه تراش

سر دستگاه تراش بخش اصلی دستگاه تراش است که کلیدهای خاموش و روشن، کلیدهای کاربردی و اهرم های کنترل و انجام عملیات مختلف در آن تعبیه شده. تابلو برق مینی تراش، موتور و جعبه دنده در این قسمت قرار دارند. مشخصات هرکدام از اجزای سر دستگاه را در ادامه خواهید خواند:

اهرم دستگاه

اهرمی برای راه اندازی و توقف کار در دستگاه مینی تراش در قسمت Head Stock یا سر دستگاه تعبیه شده تا اوپراتور به وسیله ی آن بتواند کار دستگاه را متوقف کند یا سه نظام را به چرخش و حرکت درآورد. با بالا و پایین کردن اهرم یا قرار دادن آن در وسط امکان تغییر وضعیت در سه نظام به وجود می آید.

جعبه دنده یا گیربکس دستگاه تراش

قبل از اینکه دستگاه تراش روشن شود باید تنظیمات مورد نظر روی گیربکس صورت گیرد، زیرا الکتروموتور برای کار کردن نیاز به عبور از گیربکس یا جعبه دنده دارد. گیربکس از تعدادی چرخ دنده تشکیل شده که با روشن شدن و شروع به کار موتور دستگاه باعث چرخش در محور چرخشی می شوند.

  • مرغک مینی تراش:

مرغک برای برشکاری روی قطعات با طول زیاد در دستگاه قرار داده شده است و قطعات برشی روی آن قرار می گیرند تا با حرکت محوری و دورانی روی آن ها تراش ایجاد کند. مرغک برای تنظیم شدن یک اهرم مستقل و جداگانه دارد.

  • محور دستگاه تراش:

از محور اصلی در دستگاه مینی تراش برای نگه داشتن قطعات استفاده می شود. این محور با سرعت بسیار زیاد چرخش و حرکت سه نظام یا چهار نظام را به قطعه منتقل می کند و در واقع باعث ایجاد برش روی قطعه کار می شود.

سه نظام یا چهارنظام

سه نظام یا چهارنظام ابزاری هستند که قطعه کار روی آن ها قرار گرفته و توسط آن ها مهار می شود. سپس با اتصال سه نظام یا چهارنظام به قطعه کار دستگاه شروع به کار کرده و قطعه کار در جای خود می چرخد. سه نظام ها و چهارنظام ها برای نگه داشتن قطعات به کار می روند و در شکل ظاهر با هم متفاوت هستند.

سه نظام دارای 3 بازویی است که هر سه همزمان با هم باز و بسته می شوند و برای مهار قطعات دوار به کار می رود، در حالی که دستگاه تراش چهارنظام 4 فک یا بازویی دارد که به طور مستقل از هم قابل تنظیم و شل یا سفت شدن هستند و برای نگه داشتن قطعه های غیر دوار با شکل های هندسی نامنظم و بدون مرکز از آن ها استفاده می شود.
علاوه بر این چهارنظام قدرت بیشتری در نگه داشتن قطعه داشته و در برابر نیروی برش مقاوم تر عمل می کند. انواع سه نظام دستگاه تراش از لحاظ نحوه بسته شدن را می توان از تفاوت های این ابزار در دستگاه تراش دانست که هرکدام کاربرد خاص خود را در زمینه های مختلف دارند.

ابزار تراش

برای افزایش سرعت و بازدهی دستگاه تراش بهتر است از ابزار با استحکام بالا و مقاوت کافی استفاده شود. متداول ترین ابزار تراش ابزار سرامیکی، کاربیدی و فولادی هستند که در میان آن ها ابزارهای فولادی در برابر ضربه و ابزارهای کاربیدی و سرامیکی در برابر حرارت و دما مقاوت بهتری از خود نشان می دهند.

اهمیت اجزای تشکیل دهنده ی دستگاه مینی تراش

دستگاه تراش از قابلیت های زیادی در ساخت و تولید قطعات پرکاربرد صنعتی برخوردار است و از اصلی ترین تجهیزات صنعتی در صنایع حیاتی به شمار می رود. با شناخت اجزای مختلف دستگاه تراش در این مقاله و بررسی عملکرد هرکدام دریافتید سلامت و کیفیت اجزای تراش در نتیجه و بازدهی دستگاه نقش مهمی دارند.
برای خرید دستگاه مینی تراش درجه یک و باکیفیت از کارشناسان تراست ابزار راهنمایی های لازم را بگیرید و دستگاهی متناسب با نیاز و حجم کارتان خریداری کنید. برای بررسی ویژگی هخای مختلف دستگاه مینی تراش می توانید با مقایسه ی محصولات تراست ابزار در وب سایت این مجموعه بهترین انتخاب را داشته باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا
Call Now Button