wellcome

سه نظام دریل چیست؟ انواع و کاربرد آن

هر ابزاری چند بخش و قطعه اساسی دارد. در دریل‌ها نیز یکی از قطعات اصلی و پر مصرف به نام سه نظام شناخته می‌شود. اما اصولا سه نظام دریل چیست؟ چرا به آن مته گیر هم می‌گویند؟ آیا هر نوع سه نظام به تمام دریل‌های ساده، چکشی و … می‌خورد؟

انواع سه نظام دریل کدامند و سه نظام آچار خور و سه نظام اتوماتیک چه تفاوتی با هم دارند؟ چگونه می‌توان یک سه نظام با سایز درست برای یک مدل دستگاه دریل انتخاب کرد؟ آیا برای استفاده از سه نظام دریل تنها باید روی آن مته نصب کرد؟… تمام و یا تعدادی از این پرسش‌ها در هنگام خرید سه نظام دریل در بازار حتما در ذهن کاربر خواهد بود. در این مطلب سعی می‌کنیم به آنها پاسخ دهیم.

سه نظام دریل چیست؟

برای اینکه عملیات سوراخکاری با دریل به درستی انجام شود نیاز به قطعه ای داریم که مته را در جای خود محکم نگه دارد، این قطعه سه نظام است. مته به کمک سه نظام در جای خود محکم شده و با چرخش پرسرعت دریل حول محور اصلی می چرخد و سه نظام کمک می کند مته از محور خارج نشود.

اغلب مته های 4 ضلعی و 6 ضلعی برای سوراخکاری در سطوح و عمق های مختلف در سه نظام یا مته گیر قرار می گیرند که اندازه ی آن ها بر اساس قطر داره ای آن ها تعیین می شود.

سه نظام یا مته گیر دریل در سایزهای مختلف و با کاربردهای گوناگون ساخته می شود اما به طور کلی شکل ظاهری تمام سه نظام ها شبیه به هم است و از یک الگو پیروی می کند.

نحوه ی عملکرد سه نظام

سه نظام دارای گیره هایی ست که قابلیت باز و بسته شدن دارند، با باز شدن گیره ها و قرار گرفتن مته درست در وسط سه نظام گیره ها بسته شده و دریل آماده ی شروع کار خواهد شد. با چرخاندن سه نظام خلاف جهت عقربه های ساعت گیره های سه نظام باز شده و مته آزاد خواهد شد.

خرید سه نظام دریل

بهترین کار برای خرید ابزارآلات صنعتی و خانگی خرید از مراکز تخصصی و معتبر ارائه دهنده ی ابزار و قطعات حرفه ای است. تراست ابزار تامین کننده ی کلیه ی ابزار و ملزومات برشکاری و دریل کاری است که با کیفیت ترین محصولات را با قیمت مناسب به دست مشتریان می رساند.
مشاوران مجرب این مجموعه آماده ی ارائه ی اطلاعات و جزییات مربوط به محصولات مختلف و ثبت سفارش مشتریان هستند. برای خرید انواع سه نظام دریل، آچار سه نظام و کلیه ی ابزارهای صنعتی از فروشگاه آنلاین تراست ابزار اقدام کنید.

انواع سه نظام دریل

سه نظام ها بر اساس کاربرد و جنس آن ها انواع مختلفی دارند که در این بخش به بررسی مشخصات انواع سه نظام پرداخته ایم.

  • سه نظام آچاری یا دستی:

سه نظام آچارخور یا دستی برای باز و بسته شدن نیاز به آچار مخصوص دارد که با چرخاندن آچار در آن فک های سه نظام باز و بسته می شوند. این نوع سه نظام پرکاربردترین و شناخته شده ترین نوع سه نظام برای دریل های معمولی است.
یکی از سوالات پر تکرار کاربران آچار سه نظام دریل چیست؟ می باشد که در پاسخ می توان گفت: آچار سه نظام معمولا به همراه دریل در جعبه ی دستگاه موجود است اما در صورت مفقودی یا تعویض سه نظام، برای انتخاب آچار سه نظام به جنس آن توجه کنید.

توجه کنید آچار سه نظام معمولا از جنس پلاستیک ABS یا فلزات ساخته می شود که پلاستیک ABS به دلیل کیفیت بالا می تواند گزینه ی مناسبی باشد.
برای اندازه گیری سه نظام دریل و خرید آچار سه نظام مناسب به بدنه ی دریل نگاه کنید تا سایز دقیق سه نظام را ببینید. در غیر اینصورت با اندازه گیری دقیق سوراخ سه نظام و اندازه ی مته ی مورد نظر آچار سه نظام متناسب با آن را تهیه کنید.

  • سه نظام اتوماتیک:

برای سرعت بخشیدن به عملیات سوراخکاری بهتر است از سه نظام اتوماتیک استفاده شود چرا که بدون نیاز به ابزار خاصی و تنها با چرخاندن سه نظام، گیره ها باز و بسته می شوند و مته با سرعت بیشتری داخل گیره ها قرار خواهد گرفت.

سه نظام های اتوماتیک در نوع فلزی و نیمه فلزی طراحی و تولید می شوند و در سوراخ کاری های سبک به کار می روند. عدم نیاز به آچار مخصوص برای سفت و شل کردن گیره ها مزیت اصلی سه نظام های اتوماتیک است که باعث شده افراد بسیاری این نوع سه نظام را برای کار ترجیح دهند.
اگر برای کار با دریل و انتخاب سه نظام تردید دارید باید تفاوت های سه نظام آچاری و سه نظام اتومات را در نظر بگیرید و متناسب با نیازتان یکی از این دو را انتخاب کنید.

در فعالیت های صنعتی و حجم بالای کار سه نظام اتوماتیک گزینه ی بهتری است اما اگر از دریل برای مصارف خانگی و در مقیاس کوچک استفاده می کنید و سرعت تعویض مته برای شما ملاک نیست سه نظام آچاری انتخاب مناسب و ایده آلی به حساب می آید.
به طور کلی نوع کاربرد و نیاز شماست که تعیین می کند سه نظام آچاری بهتر است یا سه نظام اتومات.

  • سه نظام دریل مگنت و سه نظام دریل ستونی:

نوع دیگری از سه نظام دریل وجود دارد که به آن سه نظام دریل مگنت یا دریل ستونی گفته می شود و برای استفاده در دریل های ماشینی و دریل مگنت هستند.

این نوع سه نظام ها ابعاد و سایزهای متفاوتی نسبت به سه نظام های دستی و اتومات دارند و شیوه ی نصب و طرز کار با آن ها کاملا متفاوت است. سه نظام های دریل مگنت و دریل ستونی برای عملیات سوراخکاری های بسیار سنگین مانند صنایع فولاد و قلاویز زنی مورد استفاده قرار می گیرند.

سایز سه نظام دریل

سه نظام ها برای نگه داری مته ها در سایزهای مختلف به کار می روند و برای مته با سایز مشخص می بایست از سه نظام در همان سایز استفاده کرد.
مثلا سه نظام سایز 1.5 تا 10 میلی متر برای گرفتن مته هایی با قطر 1.5 تا 10 میلی متر مناسب است. پرکاربردترین سه نظام ها سه نظام سایز 13 میلی متر هستند.

منبع: تراست ابزار

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا
Call Now Button