wellcome

کولیس چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

یک ابزار اندازه ‌گیری با دقت بسیار کولیس است که مورد استفاده آن در  مهندسی، آزمایش های علمی و صنعت است.ریاضیدان مشهور به نام پیِر ورنیه در سال 1631 روش اندازه‌گیری ورنیه را ابداع کرد و سپس کولیس ورنیه که به آن کولیس معمولی هم گفته می شود ساخته شد که امروز یکی از کاربردی ترین ابزارهای اندازه‌گیری شناخته می شود.

امکانات کولیس

کولیس به شما این امکان را می ‌دهد که با دقت صدم میلی متر ضخامت، اندازه و ابعاد داخلی و خارجی اجسام را اندازه‌گیری کنید.شایان توجه است که خط کش‌های نرمال بیشترین میزان دقتشان تا یک میلی ‌متر است،ضمنا شما می‌توانید با بهره مندی از کولیس، عمق سوراخ‌ ها و یا اجسام تو خالی را اندازه گیری کنید،کاری که با ابزارهای دیگر به آسانی میسر نیست.

کولیس در گذر زمان

اطلاعات متفاوت و البته متناقضی در خصوص کولیس وجود دارد. به استناد برخی از این اطلاعات، در بقایای کشتی های غرق شده در سواحل ایتالیا و یونان، نمونه هایی از کولیس به چشم می خورد. هرچند که آن ابزارها شباهتی به کولیس های امروزی نداشته اند. بعضی منابع هم بر این عقیده اند که کولیس های اولیه چینی بوده اند. کولیس ورنیه که مورد استفاده امروزی هاست، به واسطه ی  دانشمندی آمریکایی به نام جوزف آر براون (Joseph R. Brown) تولید شد.

 تولیدی که در سال 1851 پس از میلاد انجام شد. این دستگاه، به عنوان اولین ابزار اندازه گیری دقیق به قیمت ماشین آلات معمولی به فروش رفت. همچنین درباره انواع سه نظام دستگاه تراش از لحاظ نحوه بسته شدن میتوانید مقاله ای که در تراست ابزار تهیه شده است را مطالعه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا
Call Now Button