wellcome
آچار سه نظام دریل چیست؟

آچار سه نظام دریل چیست؟

آچار سه نظام دریل چیست و چه کاربردی دارد؟ در انتخاب آچار سه نظام به چه نکاتی باید توجه کرد؟ دریل ها از مهم ترین و کاربردی ترین ابزار در صنایع مختلف نجاری، لوله کشی، خودروسازی و سایر صنایع حیاتی دیگر به حساب می آیند.

علاوه بر کارگاه ها و کارخانه ها، در بسیاری از خانه ها که افراد علاقه مند به کارهای فنی وجود دارند، دریل و سایر ابزار آلات صنعتی نیز دیده می شود. برای آشنایی با طرز کار دریل، سه نظام و آچار سه نظام دریل ادامه ی مطلب را مطالعه کنید.

کاربرد دریل چیست؟

کاربرد اصلی دریل سوراخکاری در سطوح مختلف و با قطرهای مختلف است که این کار با قرار دادن مته هایی در سایزهای گوناگون در دریل انجام می شود. قسمتی از دریل که مته روی آن نصب می شود سه نظام نام دارد.
سه نظام دریل با توجه به نوع باز و بسته شدن آن ها در انواع سه نظام آچارخور و سه نظام اتوماتیک وجود دارند و در اشکال فلزی، نیمه فلزی و پلاستیکی ساخته می شوند که هریک ویژگی های خود را دارا هستند. برای اینکه ویژگی های آچار سه نظام دریل را بررسی کنیم لازم است ابتدا انواع سه نظام را بشناسید.

سه نظام اتوماتیک

سه نظام با نام دیگر مته گیر در واقع وظیفه ی نگه داشتن مته روی دریل را به عهده دارد و مانع از خارج شدن مته از محور اصلی یا شل شدن مته حین کار با دریل می شود. سه نظام رابط اصلی مته با دریل است که آن را مهار می کند و در دریل های شارژی و دریل های برقی معمولی از آن استفاده می شود.
برای باز و بسته کردن سه نظام اتوماتیک روی دستگاه دریل تنها کافی ست آن را مطابق یا عکس جهت حرکت عقربه های ساعت بچرخانید تا دندانه ها سفت یا آزاد شوند. به این ترتیب تنها با نیروی مستقیم دست قادر به باز و بسته کردن فک های سه نظام و قرار دادن مته ی مناسب در آن خواهید بود.
از مزیت های کار با سه نظام اتوماتیک سرعت عمل بالای باز و بسته کردن سه نظام است که برای کارگاه های با حجم کار بالا بسیار حائز اهمیت می باشد.

سه نظام آچار خور

نوع دیگر سه نظام در دریل سه نظام آچارخور یا دستی است. پیش تر اشاره شد سه نظام ها با نگه داشتن مته در خود از لغزش و انحراف آن حین دریل کاری جلوگیری می کنند.

در سه نظام آچارخور برای قرار دادن مته در جای خود نیاز به آچار مخصوصی به نام آچار سه نظام داریم. یعنی عملیات باز و بسته شدن فک های سه نظام با چرخاندن سه نظام با دست امکان پذیر نیست و حتما برای این کار باید از ابزار مناسب و مخصوص تحت عنوان آچار سه نظام کمک بگیریم.

آچار سه نظام دریل چیست؟

یکی از ابزارآلات مهم برای استفاده از دریل، آچار سه نظام است . سه نظام آچاری برای بسته شدن روی دریل و قرار گرفتن مته در آن به آچار مخصوص نیاز دارد و بدون آچار سه نظام، نصب سه نظام و مته روی دریل امکان پذیر نبوده و کار سوراخکاری با دریل انجام نمی شود.
برای باز کردن فک های سه نظام آچاری می بایست آچار سه نظام را در جهت خلاف حرکت عقربه های ساعت چرخاند تا فک ها از هم باز و مته آزاد شود، و موقع قرار دادن مته در سه نظام باید آچار سه نظام را در جهت موافق حرکت عقربه های ساعت بچرخانید تا فک های سه نظام بسته شده و مته را در خود نگه دارند.

سه نظام دریل از ابزار دریل و سوراخکاری، دارای انواع مختلفی می باشد که هرکدام نیز کابرد خاصی دارند به همین جهت می توانید مقاله سه نظام دریل چیست؟ انواع و کاربرد آن را مطالعه کنید و اطلاعات لازم را دریافت نمایید.

سایز آچار سه نظام دریل

آچار سه نظام ها در انواع مختلف و بر حسب سایز دسته بندی می شوند. مثلا آچار سه نظام 13 میلی متری برای مته ی 13 میلی متری طراحی و استفاده می شود. به طور کلی پرکاربردترین آچار سه نظام ها آچار سایز 10 میلی متر و 13 میلی متر هستند.

هرچه سایز مته بزرگتر باشد و سوراخی که باید ایجاد شود قطر بیشتری داشته باشد، آچار سه نظام بزرگتری مورد نیاز است. بنابراین قبل از خرید آچار سه نظام دقت کنید برای چه سایز سوراخ و مته با چه سایزی قرار است به کار رود.

خرید آچار سه نظام دریل

بسیاری از شرکت های سازنده ی دریل های شارژی و برقی آچار سه نظام مربوط به دستگاه دریل را در جعبه ابزار آن قرار می دهند و نیازی به خرید مجدد آچار سه نظام برای مصرف کننده وجود ندارد. اما یکی از مشکلاتی که برای دریل‌ هایی با سه ‌نظام آچارخور پیش می‌ آید، گم شدن یا غیر قابل استفاده شدن آچار سه ‌نظام آن‌ ها است.

این آچار سایز کوچکی دارد و اگر پس از استفاده کردن از آن در جای خود قرار نگیرد ممکن است مفقود شود، استفاده‌ ی طولانی مدت از آن نیز گاهی ممکن است باعث ایجاد خوردگی سری آن شده و دیگر نمی‌توان با کمک آن مته ها ‌را به شکلی محکم به دریل متصل کرد و حین کار ممکن است متوجه لغزش و لرزش مته شوید. در چنین شرایطی خرید سه نظام جدید و با کیفیت کارگشا خواهد بود.
نکته ی مهم هنگام خرید آچار سه نظام جنس آچار سه نظام است که از متریال مقاوم باشد تا در برابر خوردگی و فشار آسیب نبیند. نکته ی قابل توجه دیگر برای خرید آچار سه نظام این است که اگر به علت مفقودی، خراب شدن یا علت های دیگر نیاز به خرید آچار سه نظام داشتید، حتما به سایز سه نظام دریل که روی آن نوشته شده است دقت کنید و آچار مناسب با آن را خریداری کنید.

تراست ابزار بزرگترین مرجع تخصصی ابزار آلات صنعتی و ملزومات دریل کاری، تراشکاری و فرزکاری است که ابزار و قطعه های مورد نیاز شما را با کیفیت درجه یک و قیمت مناسب در اختیارتان قرار خواهد داد. با خرید آنلاین دریل و کلیه ی ملزومات کار با دریل از تراست ابزار خریدی آسان، مطمئن و رضایت بخش را تجربه خواهید کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا
Call Now Button